Annet
Frp og Høyre har sviktet Nordhordland

Frp og Høyre har sviktet Nordhordland

Image Credits: Ståle Frydenlund (Ilustrasjonsfoto).

Høyre sin leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen Nikolai Astrup, besøker Vestlandet for å fortelle om hvor flinke veibyggere regjeringen har vært. De går så langt at de sier de er selve garantisten for å sikre oss nye veier. Snakk om frekkhet og bløff. Høyre har overhode ikke fått til noe for Nordhordland.

Selvsagt kommer han i en stor Tesla. Og han skryter av å ha kjørt fra Oslo og over hele Vestlandet uten å ha betalt et rødt øre i bompenger eller ferjebilletter.  Han skryter også av alle bompengene regjeringen har kvittet seg med for bensin- og dieselbiler. Alle disse som ingen andre har sett.  Og Nordhordlandstunellen har kokt bort i kålen.

Arbeiderpartiet vil starte på Nordhordlandstunnelen før 2024

I Arbeiderpartiets Transportplan for perioden 2018 til 2023 sto det at Nordhordlandstunnelen fra Vågsbotnen til Nordhordlandsbrua skulle påbegynnes i perioden. I Transportplan til dagens regjering og samarbeidspartnere er denne utsatt til perioden 2024 til 2029. I tillegg er den ført på en liste over veiprosjekter som departementet skal utsette enda lenger om kostnadene stiger på de andre prosjektene. Under stortingsbehandlingen har Arbeiderpartiet foreslått at Norhordlandstunellen skal inn igjen i perioden 2018 til 2023.

Vil Høyre i det hele tatt bygge Vågsbotnen til Nordhordlandsbrua

Utsettelsene som Høyre har sørget for, og plasseringen av Vågsbotnen til Nordhordland på salderingslisten over vegprosjekt som skal utgå om det blir kostnadsoverskridelser på de øvrige, får meg til å tvile på om Høyre i det hele tatt er villig til å satse på en tunnelløsning på denne strekningen. Først har Høyre i Bergen sørget for at deres veibehov har blitt forsert, og de planene som engang var har blitt avviklet. Dette har ført til utsettelser som vi ser bare fortsetter med måten regjeringen har behandlet transportplanen på.

Strekningen fra Vågsbotnen til Nordhordlandsbrua nærmer seg 20.000 biler per dag

Nordhordlandstunellen har vært snakket om i en mannsalder og ble først planlagt i 1969. Jeg husker fra valgkampen i 1993 at jeg skrev flere avisinnlegg om at vi måtte få bygd tunellen i tilknytting til at brua kom. Men da jeg ikke ble innvalgt ble det ikke til at jeg fulgte det opp videre.

Ingenting har skjedd til tross for at behovet bare blir større og større. I dag kjører det om lag 18.000 biler i døgnet over brua.  Årsdøgnstrafikken  er er nå større enn på noen av de andre prosjektene som ikke enda ikke har fått klarsignal om at de kan bygges. Trafikken øker om lag 2 prosent i året. Eikåstunellen som er bygget til Haukas Næringspark skaper også kontinuerlig større køer i Åsane. Trafikken gjennom tunnelen går opp. I dag passerer 25.000 biler i døgnet. Den øker også om lag med 2 prosent i året.

Skulle denne økningen fortsette frem til 2029 vil trafikken gjennom Eikåstunellen passere 32.000 biler i døgnet og over Nordhordlandsbrua 23.000. Dette kommer aldri til å gå.

E39 er veien som skal binde fast ytre delen i det nye Vestlandsfylket

At vi blir et nytt Vestlandsfylke vil også skape økt trafikk. Strekningen Vågsbotnen til Nordhordlandsbrua kommer til framstå som en ytre trase i det nye fylket. I en slik sammenheng vil veien fra Vågsbotnen til Nordhordlandsbroen kjennes som en enda sterkere hindring enn i dag. Vi kan overhode ikke vente så lenge som regjerningen legger opp til.

Nordhordlandspakken skulle være på plass før valget, men er utsatt

Nordhordlandspakken som skulle vært på plass før valget har regjeringen trenert. Hvorfor? Jeg vet ikke, men det er helt sikkert av en grunn som de tror ville skapt problemer for den i valgkampen.

Pengene går til Østlandet

Nå begynner det også å gå opp for folk at skrytingen til Solvik-Olsen ikke holder mål. Det hjelper ikke oss på Vestlandet at Solvik-Olsen sier vi får mer, når det bare er en lek med tall han driv er med.

Det han har gjort er å lage begrepet «det sentrale Østland». Dette området består kun av Oslo og Akershus. Så holder de ute hele intercitysatsingen til 140 milliarder på Østlandet, fordi dette er transport av folk som reiser inn til Oslo og hjem igjen, ikke folk som bor i Oslo. Så sammenligner de det med Vestlandet som er Møre og Romsdalen, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland.

Alle ser jo at dette er sjonglering med tall. Konkret er den eneste nye veien vi får penger til i Hordaland i neste periode Sotrasambandet.

Sjå diskusjonen om denne saka på Facebook »