Britisk ungdom ønsket å forbli i EU. Ny Brexit-kampanje krever nå at de ikke blir ignorert i forhandlingene om fremtiden.

En ny anti-Brexit-kampanje tar sikte på å vise den britiske  regjeringens at de må høre mer på ungdommen. Nå mobiliserer  18-25-åringer for å bli hørt gjennom kampanjen som er blitt kalt «75 prosent». Navnet gjenspeiler at hele 75 prosent av britene i denne aldersgruppen stemt nei til Brexit.

Brexit påvirker alt, sier de. Og spørsmålene er mange. Fra de store tingene – vil vi kunne studere billig i Europa? Vil vi si noe om hvordan EU skal utvikle seg? – Til de mindre tingene – har vi rett til gratis interrailpass? Kan vi se YouTube-videoer i Tyskland på samme måten som før. Det er en rekke praktiske spørsmål som er reist.

En dag etter lanseringen av 75 Prosent-kampanjen, har den allerede støtte fra store europeiske organisasjoner som European Movement UK, Scientists for EU og Storbritannia for Europa. Vince Cable of Liberal Democrats var den første store politikeren som kom ut til støtte for kampanjen.

Spennende å se utviklingen og om en slik Brexit-kampanje vil ha noen betydning. . Om britene går ut av EU, om det blir en EØS lignende avtale, en handelsavtale eller ingen avtale overhode.

Bli med i gruppen Ja til EØS. Eller gå inn på Facebook og finn gruppen der. 

Les artikkelen I sin helhet på Left Foot Forward: The government must stop ignoring young people on Brexit. It’s our futures on the line