Statoil må redegjøre for minst 94 milliarder i gamle synder i utlandet. Flere krever granskning av Statoil.
Image Credits: NHD-INFO.
67 prosent av aksjene i Statoil eies av Staten. Hovedevirksomheten til selskapet er å utvinne fellesskapets ressurser på Norsk sokkel. Selskapet er motor i petroleumsvirksomheten i Norge. Selskapets disposisjoner skaper ringvirkninger i hele landet. Samtidig med opprettelsen av Statoil 14 juni 1972 vedtok Stortinget opprettelsen av Oljedirektoratet.
Stortinget vedtok også: «De ti oljebud» – grunnsteinene i den framtidige oljepolitikken
Se for øvrig: Norsk Oljehistorie punktvis
Formålet med å opprette Statoil, altså at man fulgte opp de 10 oljebud, og senere Loven om petroleumsvirksomhet var til frelleskapets beste. Se for øvrig begge deler nederst i dette innlegget.
Oppigjennom har Stortinget, embedsverket og media fulgt Statoil tett.
Statoil må nå redegjøre for de store tapene utenlands.
Fagforening krever gransking
Mange har argumentert lenge for en slik granskning. Lenge. Ikke minst fagforeningene.
SAFE i Statoil krever at Stortinget setter ned et utvalg, som gransker Statoil sine disposisjonerde siste årene.
Med utgangspunkt i Regjeringens prinsipielle syn, at det utvikles en oljepolitikk med sikte på atnaturressursene på den norske kontinentalsokkel utnyttes slik at de kommer hele samfunnet tilgode, vil komiteen i tilslutning til dette gi uttrykk for:1. At nasjonal styring og kontroll må sikres for all virksomhet på den norske kontinentalsokkel.2. At petroleumsfunnene utnyttes slik at Norge blir mest mulig uavhengig av andre når det gjeldertilførsel av råolje.3. At det med basis i petroleum utvikles ny næringsvirksomhet.4. At utviklingen av en oljeindustri må skje under nødvendig hensyn til eksisterendenæringsvirksomhet og natur- og miljøvern.5. At brenning av unyttbar gass på den norske kontinentalsokkel ikke må aksepteres unntatt forkortere prøveperioder.6. At petroleum fra den norske kontinentalsokkel som hovedregel ilandføres i Norge med unntakav det enkelte tilfelle hvor samfunnspolitiske hensyn gir grunnlag for en annen løsning.7. At staten engasjerer seg på alle hensiktsmessige plan, medvirker til en samordning av norskeinteresser innenfor norsk petroleumsindustri og til oppbygging av et norsk, integrert oljemiljø medsåvel nasjonalt som internasjonalt siktepunkt.8. At det opprettes et statlig oljeselskap som kan ivareta statens forretningsmessige interesser ogha et formålstjenlig samarbeid med innenlandske og utenlandske oljeinteresser.9. At det nord for 62. breddegrad velges et aktivitetsmønster som tilfredsstiller de særligesamfunnspolitiske forhold som knytter seg til landsdelen.10. At norske petroleumsfunn i større omfang vil kunne stille norsk utenrikspolitikk overfor nyeoppgaver.
Utdrag fra 1. kapittel i Loven om Petroleumsvirksomheten:
Kapittel 1. Innledende bestemmelser§ 1-1.Retten til undersjøiske petroleumsforekomster og ressursforvaltningDen norske stat har eiendomsrett til undersjøiske petroleumsforekomster og eksklusiv rett til ressursforvaltning.§ 1-2.RessursforvaltningenRessursforvaltningen forestås av Kongen i samsvar med bestemmelsene i denne lov og vedtakfattet av Stortinget.Petroleumsressursene skal forvaltes i et langsiktig perspektiv slik at de kommer hele det norskesamfunn til gode. Herunder skal ressursforvaltningen gi landet inntekter og bidra til å sikrevelferd, sysselsetting og et bedre miljø og å styrke norsk næringsliv og industriell utviklingsamtidig som det tas nødvendige hensyn til distriktspolitiske interesser og annen virksomhet.§ 1-3.Krav om tillatelse m.v.Ingen andre enn staten kan drive petroleumsvirksomhet uten de tillatelser, godkjennelser ogsamtykker som kreves i medhold av denne lov. Bestemmelsene for øvrig i loven og de forskriftersom gis i medhold av den, gjelder for slik virksomhet så langt de passer.§ 1-4.VirkeområdeLoven kommer til anvendelse på petroleumsvirksomhet knyttet til undersjøiskepetroleumsforekomster underlagt norsk jurisdiksjon. Loven gjelder også petroleumsvirksomhet iog utenfor riket og norsk kontinentalsokkel når det følger av folkeretten eller av overenskomstmed fremmed stat.Loven gjelder utnyttelse av utvunnet petroleum som foregår på norsk landterritorium ellersjøgrunn underlagt privat eiendomsrett, kun når slik utnyttelse er nødvendig for eller utgjør enintegrert del av utvinning eller transport av petroleum.Når en rørledning i norsk indre farvann, på norsk sjøterritorium eller kontinentalsokkelen begynnerpå område utenfor norsk jurisdiksjon, kan Kongen i den utstrekning det følger av folkeretten,bestemme hvilke regler i denne lov som skal gjelde for slik rørledning med tilbehør.For erstatningsansvar for forurensningsskade etter kapittel 7 og skade som følge av forurensningog avfall etter kapittel 8, gjelder de særlige regler som er fastsatt der.Loven gjelder ikke på Svalbard, herunder dets indre farvann og sjøterritorium.Kongen kan ved forskrift gi nærmere regler til utfylling og avgrensning av bestemmelsene i denneparagraf, herunder om hvilken utnyttelse som anses nødvendig for eller utgjør en integrert del avutvinning eller transport av petroleum som nevnt i annet ledd. Kongen kan i tvilstilfelle bestemmeom en innretning eller virksomhet omfattes av loven eller ikke.