Det store europeiske demokratiet.
EØS-utredningen var en sterk bekreftelse på at synspunktene til EU-tilhengere stemmer. EU-samarbeidet via EØS har vært en ubetinget suksess. Og utredningen kan ikke tolkes på annen måte enn at EU-medlemskap vil vært enda bedre.
Et av utvalgsmedlemmene, Christian Anton Smedshaug, tok dissens. Kort oppsummert mener han at Norge vil få så liten innflytelse i EU at verdien av å kunne bestemme selv på noen få områder, oppveier den manglende påvirkningen på alle andre områder. Han sier videre at dette vil være en vedvarende og selvvalgt situasjon.
Norges EU-ambassadør, Anders Eide, sier til Dagsavisen at rundt 90 prosent av lovene EU vedtar, blir importert til Norge gjennom EØS-avtalen. Vi vet også at EUs lovgiving og politikk seg gjør seg gjeldende i halvparten av sakene som norske kommunestyrer og fylkesting behandler. Store mengder med regler som skal gjelde for oss, uten at vi har innflytelse på utformingen.
Dette poenget blir ofte møtt med at «vi blir så små, det vil ikke ha noen betydning om vi er med eller ikke», og liknende innvendinger. Det er helt feil. Faktum er at vi vil få betydelig innflytelse, både formell og uformelt.
La meg kort peke på den viktigste formelle innflytelsen vi vil få.
I Parlamentet vil Norge få 15 av 720 delegater. Vår representasjon ville blitt litt mindre enn den Finnmark fylke har i Stortinget. Likevel sier ingen til Finnmark fylke at «dere blir så små, deres deltakelse i Stortinget vil ikke ha noen betydning». Det sier man om Norge som medlem i EU. I EU er det i dag ni land som er mindre enn oss. Nordisk samarbeid snakkes det ofte om. Et samlet Norden i EU vil gi Norden 73 delegater. Ser vi Norden som en blokk ville den blitt fjerde største etter Tyskland, Frankrike og Italia.
«Faktum er at Norge vil få betydelig innflytelse, både formelt og uformelt»
For øvrig blir det feil å snakke om nasjonal innflytelse i EU-parlamentet. I Parlamentet plasseres medlemmene ut fra den partigruppa de tilhører. Norske arbeiderpartifolk ville for eksempel blitt plassert i partigruppe sammen med arbeiderpartifolk fra andre land i EU. Det er sju partigrupper. Internt i partigruppene stemmer medlemmene i mer enn 3/4 av tilfellene likt. Motsetningene i Parlamentet går først og fremst etter en høyre/venstre akse, ikke etter nasjonalitet.
Et annet forhold er at EU praktiserer et tokammersystem. På samme måte som USA har Senatet og Representantenes hus, har EU Ministerrådet og Parlamentet. For at en sak skal kunne vedtas må det være flertall i begge kamrene. I Ministerrådet vil Norge på samme måten som de andre EU-landene få én representant (av 28). For å få flertall i en sak må 16 av de 28 landene stemme for den. Dette favoriserer de små. I tillegg må de som stemmer ja representere 65 prosent av befolkningen i EU. I viktige saker som skatt, forsvar, nye medlemmer, budsjett og så videre har alle land veto. I administrative saker blir det ofte krevd simpelt flertall. Ser vi summen av at alle land har lik representasjon og veto i en rekke saker, vil Norges makt bli betydelig større enn den makta Finnmark har i Stortinget.
Det europeiske råd er toppsjefenes arena. Organet behandler saker som etter traktatene ikke er lagt til Ministerrådet eller Parlamentet. Fra Norge ville Statsministeren ha møtt som én av 28. Her kreves det ofte enstemmighet når ting skal avgjøres. Man prøver ofte å få til konsensus selv i saker det ikke er et krav. En person med vetorett har stor makt.
EU-kommisjonen kan best sammenlignes med vår regjering. Ved medlemskap vil en av kommissærene (ministerne) være norsk. I den korte perioden fra vi søkte EU-medlemskap og fram til folket sa nei i 1994, hadde vi ministeren for fiskeri og havspørsmål. Thorvald Stoltenberg var i denne perioden øverste ansvarlig for EUs fiskeripolitikk.
I tillegg kommer stemmerett i alle byråer og programområder der vi i dag er medlemmer (for eksempel Acer). Det har vi ikke i dag. Vi blir også medlemmer og får stemmerett i alle de faste komiteene rundt EU-parlamentet. De norsk partiene vil gli inn i EUs partigrupper og påvirke der. Og ikke minst vi vil få mange ledere og nestledere knyttet til de ulike organene i EU.
All denne innflytelsen sier vi fra oss fordi vi ikke tror vi klarer å få EU til å føre en fiskeri- og landbrukspolitikk som våre fiskere og bønder skal kunne leve godt med.
Meningsløst.