Transportarbeiderne tapte i EU-retten. Men kun på at det var gitt for lite informasjon. Kommisjonens ansvar er nå rette opp disse manglene og gjeninnføre tiltaket.
(Oversatt med ChatGPT) 4. oktober 2024 EU-domstolen (CJEU) har i dag avsagt en dom som opphever kravet om tilbakeføring av kjøretøy, et sentralt element i Mobilitetspakken. Denne avgjørelsen er et betydelig tilbakeslag for innsatsen mot urettferdig konkurranse og brudd på arbeidsrettigheter, samt et alvorlig slag mot bransjens økonomiske og sosiale bærekraft.Kravet om tilbakeføring av kjøretøy var utformet for å sikre at transportbedrifter er etablert i de medlemslandene hvor de driver sin virksomhet. Dette er et viktig virkemiddel for å bekjempe skadelige forretningspraksiser som utnytter forskjeller i arbeidsvilkår, sosiale sikkerhetsforpliktelser og skattesystemer, som til slutt fører til en konkurransevridning. Ved å kreve at et selskap regelmessig returnerer kjøretøyet til etableringsstaten, sikrer regelen en direkte og reell forbindelse mellom etableringsstaten og selskapets økonomiske aktivitet i et annet medlemsland.Regelen motvirker spredningen av såkalte postkasseselskaper, en praksis der selskaper etableres i lavkostland i Sentral- og Øst-Europa, mens de driver forretninger i mer lønnsomme markeder i Vest-Europa. Denne forretningsmodellen utnytter lønnsforskjeller, muliggjør unnvikelse av reguleringer, og benytter seg av grenseoverskridende underleverandører for å holde prisen på veitransport kunstig lav.ETF (European Transport Workers’ Federation) er dypt bekymret over CJEUs avgjørelse. Å fjerne kravet om tilbakeføring av kjøretøy vil videreføre de skadelige praksisene i sektoren; selskaper kan nå fortsette å ha hele flåter stasjonert i Vest-Europa, uten noen reell tilknytning til etableringslandet. Som et resultat vil den negative konkurransen vedvare, og tilfeller som streikene i Grafenhausen vil fortsette å oppstå.Håndhevelsen av kravet om tilbakeføring av kjøretøy er fullt gjennomførbar, og regelen har blitt vellykket kontrollert siden innføringen. For eksempel, under en inspeksjon i en parkeringsplass i Antwerpen, Belgia, i mai 2023, identifiserte myndighetene brudd på denne bestemmelsen, noe som beviser at den kan håndheves i praksis.Argumenter fra enkelte bransjeaktører og medlemsland om klimaeffekten av tilbakeføringskravet er grunnløse. Dersom selskapene var etablert der hvor majoriteten av deres virksomhet foregår, ville behovet for lange returkjøringer vært eliminert. Den eksisterende forretningsmodellen, drevet av kunstig lave kostnader, hindrer direkte den grønne overgangen. Ved å holde veitransportkostnadene kunstig lave, hindrer modellen det nødvendige skiftet mot mer bærekraftige transportformer. Å gjøre godstransport grønnere vil kun være oppnåelig når veitransportpriser reflekterer de reelle miljø- og arbeidskostnadene involvert i disse operasjonene.Som svar på dommen gjentar ETF sin sterke støtte til Mobilitetspakken i sin helhet, og dens bredere mål om å reformere veitransportsektoren. Det er imidlertid viktig å merke seg at domstolen ikke utfordrer bestemmelsens juridiske karakter, men kun påpeker mangelen på tilstrekkelig informasjon; derfor er det Kommisjonens ansvar å rette opp disse manglene og gjeninnføre tiltaket.