E6-entusiastene Bjarne Brøndbo og Ketil Solvik-Olsen.

Solvik Olsen endte i ingenmannsland og Listhaug i en grop i Spania


Jeg har sagt at Kjetil Solvik-Olsen er en tallsjonglør. Han bruker tall på en overbevisende måte, men kikker en nærmere på det han kommer med er det ikke alt som er like tillitsvekkende. En kan for eksempel ikke gå ut og presentere en kostnadsbesparelse på 20 prosent på veiprosjektene i Nye Veier før en så vidt har kommet i gang. Nå i det senere har dette kommet fra flere hold. Det kommer jeg tilbake til.

Jeg tror det blir mindre vei i perioden 2013 til 2017 enn det Magnhild Kleppa hadde tenkt seg da hun la frem veiplanen for 2013 til 2017. Og Nordhordlendingene har i alle fall gått i klar minus.

Vestlandet her ikke fått mest av veibevilgningene slik Solvik-Olsen hevder

For et par dager siden var det bløffen om at Vestlandet hadde fått mest av bompengene som ble avslørt. Bergens Tidende sa det slik:

 Frp trikset som gjør at vest får mer enn øst

Det de har gjort er å lage begrepet «det sentrale Østland». Dette området bestå kun Oslo og Akershus. Så holder de ute hele intercitysatsingen til 140 milliarder på Østlandet fordi det er transport av folk som reiser inn til Oslo og hjem igjen, ikke folk som bor i Oslo. Så sammenligner de det med Vestlandet som er Møre og Romsdalen, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland.

Alle ser jo at dette er sjonglering med tall. Konkret er den eneste nye veien vi får penger til i Hordaland i neste periode Sotrasambandet.

I Stoltenberg/Kleppa sin veiplan skulle Nordhordlandstunnelen bygges i perioden 2018 til 2023. Denne er blitt flyttet til perioden 2024 til 2029 av Frp og Høyre, og kanskje utgår den helt slik Oslo Economics har sagt kan skje . Tallsjongleringen til Solvik- Olsen er lite å holde seg til.

Solvik-Olsen og Sylvi Listhaug – FrPs gom entreprenører.

Og det siste var veibyggingen som endte i ingenmannsland. Og her stiller veibygger Solvik-Olsen helt i klasse med sykehjemsutbygger Sylvi Listhaug. Litt fristende å fortelle denne historien, selv om det ikke har noe med Solvik-Olsen å gjøre, bare visse likheter. Listhaug skulle som kjent bygge sykehjem i Spania til Oslos innbyggere. Hun var på samme måten som Solvik-Olsen ute i forkant og annonserte hvor fint dette skulle bli når alt var på plass. Oslo kommune kjøpte tomt i ekspressfart og Listhaug reiste ned og la ned grunnsteinen for prosjektet med pomp og prakt.

Men det skulle snart vise seg at ting som byggetillatelse og reguleringer hadde de ikke tenkt på. Flere korrupsjonssaker rundt prosjektet dukket også og opp. Etter å ha brukt over 30 millioner på advokater, meglere, reiser og annet måtte de gi opp. Det ble reist mistillit mot Listhaug. Listhaug bli sittende, men måtte ta hele ansvar for elendig prosjektstyring . Opposisjonen uttalte at:

 her har pengene rullet uten at man har stilt opplagte spørsmål ved framdrift og pengebruk. Kontroll og oppfølging av prosjektet har vært altfor dårlig,

Den eneste det var til gagn for var Listhaug selv som fikk seg mange flotte turer til ferieparadiset Altea på kommunens regning. Nok en historie som viser det alle sier om Listhaug: hun flinkere til å lage leven enn til å få noe gjort.

Les denne fra Spaniaposten Misstillit mot Sylvi Listhaug

Der Listhaug stoppet i en grop i Spania endte Solvik-Olsen opp på  «Ketil Solvik-Olsens plass» i ingenmannsland ved den gamle E6-en i Ringebu.

Her slutter nye E6 i Gudbrandsdalen midt inni skogen.

En del av E6 var ferdig i fjor og avsluttet med ei bro til 20 millioner. Så fant Solvik-Olsen ut at han ikke ville bygge mer på denne veien. De siste 22 kilometrene nektet Solvik-Olsen å bla opp med penger til. Veien kan bli stående slik i 15 år. Det verste er at mellomtiden betaler en Gudbrandsdøl som kjører den seks mil lange strekningen Otta-Elstad tur retur hver arbeidsdag, 3488 kroner månedlig i bompenger, forutsatt at de har bompengeavtale og 20 prosent rabatt. For en fulltids arbeidstaker tilsvarer det 40 112 kroner i året å passere alle fire bomstasjoner på strekningen to ganger i døgnet. Folk i området sier dette:

Utviklinga i Gudbrandsdalen blir satt på vent i 15 år, mens staten bruker våre penger til å betale andre prosjekter andre steder i landet. Våre innbyggere tvinges altså til å betale nå for en vei som ikke er ferdig før utpå 2030-tallet, fordi staten ikke leverer sin andel av kaka.

Som jeg har sagt tidligere dette er en mann som ikke har peiling på penger. Han bruker penger som en full høyremann. Og det går ikke for en minister.

Les artikkelen fra Dagbladet Bom Stopp i ødemarken

Løgneren Solvik-Olsen

I februar ble han stoppet av en TV2 journalist på flyplassen i Tromsø og ble stilt noen spørsmål. Solvik-Olsen løy han rett opp i fjeset og Journalisten uttalte etterpå at

Dette er det verste jeg har opplevd i min karriere som journalist. Jeg ble bløffa rett i ansiktet av en minister og en folkevalgt stortingspolitiker. Vi visste at E8 utbyggingen var inne i transportplanen og at det var derfor de kom, likevel lyver han meg rett i ansiktet.

Det burde jo ha vert gjort for lengst – men vi får vel få laget en video av han og få spredt på Facebook der han står framfor kamera med en voksende Pinocchio nese.

Se dette innslaget fra TV2 Solvik-Olsen tatt på ferksen i lyving

Alt dette viser at dette er en mann som man overhode ikke kan stole på.