Annet
Redusert norsk oljeproduksjon kan gi høyere globale CO2 utslipp

Redusert norsk oljeproduksjon kan gi høyere globale CO2 utslipp

Nå produserer USA, Russland og Saudi- Arabia om lag like mye olje. Alle de tre største produsentlandene har økende oljeproduksjon, og alle tre har langt høyere CO2 utslipp enn Norge for hvert fat som produseres.

Oljen som produseres i disse tre landene gir i tillegg høyere CO2 utslipp ved videreforedling og forbrenning målt mot olje fra norsk sokkel. Verken Trump, Putin eller kongefamilien i Saudi- Arabia er i spiss når det kommer til satsing på fornybar energi. Norges andel av verdens oljeproduksjon er synkende.

Kanskje en seier for miljøbevegelsen, men jeg er langt fra overbevist om at det er en seier for klimaet. I min verden har jeg ingen tro på at disse landene vil strupe sin produksjon dersom Norge skulle prøve en slik strategi i håp om å “gå foran” som eksempel. Jeg tror faktisk sjansen er større for at land som USA, Russland, Saudi- Arabia og Iran bare produserer ennå mer olje – dersom Norge skulle velge å produsere ennå mindre.

Ellers tør jeg minne om at hver femte krone som brukes i statsbudsjettet kommer fra petroleumsnæringen eller fonds denne næringen har gitt oss mulighet å bygge opp. Det vil bli krevende nok å få balanse i fremtidens statsbudsjetter etter hvert som norsk olje- og gassproduksjon vil avta det neste hundreåret. De som er mot olje- og gassvirksomhet er samtidig i mot inntektene vi vil få fra virksomheten de er i mot. Faktum er at ingen næring er i nærheten av olje- og gass når det gjelder økonomisk lønnsomhet. Oljeprisene vil gå opp og de vil gå ned også i fremtiden, men over tid er dette en særdeles lønnsom næring. En lønnsomhet som gir oss økonomiske muskler til å satse på fornybare teknologier og løsninger. En næring som gir oss kunnskap i verdensklassen, en kunnskap vi kan bruke når nye næringer skal bygges opp og eksisterende næringer skal forsterkes. Det vi burde begynt med er f. eks å satse på nye teknologier som gjør at vi kan resirkulere oljebaserte produkter i langt større grad enn hva vi gjør i dag. Det vil bli avgjørende for det grønne skiftet. For å fremstille det som om at vi ikke trenger olje og gass i fremtiden er enten kunnskapsløst, eller falskt! 

Ta bare el- biler som eksempel: El- biler trenger asfalt å kjøre på dersom de skal være energieffektive og driftssikre. Bare i lille Norge la vi i fjor 2 700 000 tonn med ny asfalt. Hvor mye asfalt som trengs i en verden med bare el- biler og kollektive løsninger der tyngre kjøretøy – som sliter hardt på veiunderlagene – overtar for små kjøretøy – vet jeg ikke, men det er enorme mengder. Å legge all trafikk om til skinner er både dyrt og urealistisk. 

Om lag 40 % av asfalt er råolje. 

I tillegg trenger el- biler dekk.  Helst både slitesterke og trafikk- sikre! Og hva er dekkene laget av? De mest klimavennlige el- bilene er gjerne de som er skodd med dekk fremstilt med bruk av blant annet norsk olje, som er lagt på aluminiumsfelger produsert av aluminium fremstilt i Norge; og som ruller på veier med asfalt fremstilt av norske oljeråstoff. Kom gjerne opp med hvilke alternativer dere mener er mer klimavennlig – og samtidig slitesterkt og trafikksikkert.

El- biler uten dekk og som kjører på felgen på brostein – vil bokstavelig talt bremse opp det grønne skiftet…

 Flere innlegg av Are Tomasgard